29 januari, 2009

Vad f*n är management?

Hej alla kära läsare. Jag har en liten fråga till er som jag vore väldigt tacksam om ni vill besvara åt mig. En fråga som inte har något enkelt svar, men inget svar som är felaktigt. Management vad är det egentligen. Management är ett ämne som berör många, men ingen vet riktig vad det är. Här ska vi försöka bena ut vad management egentligen är.

Fråga: Vad är management?

Ni ska svara utifrån vad ni tror att det är, hur ni har uppfattat ämnet management. Det finns inga rätt eller fel. Lämna en kommentar med ert svar, långa som kort utlägg om ämnet management är välkommet. Så starta och skriv nu en kommentar om vad MANAGEMENT är.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ledarskap?

Anonym sa...

Jag måste nog hålla med Peter... men tyvärr är det ett sådant ord som många slänger ur sig. Procjet Management är ju projektledning. Key Account Manager är ju en person som hanterar "företages nyckelkunder"... så att leda/hantera.

Anonym sa...

de som håller i trådarna och ordnar och leder ett jobb
att ha kontroll över något..typ affär, jobb...
du leder har kontroll över ngt..
E-L

Anonym sa...

Normalt kallar vi alla chefer inom organisationen för "management" som ett fint samlingsord på cheferna (blir lite svengelska tugg).

Anonym sa...

Management: En chef visar sig duktig och anlitar en dyr konsult...

Anonym sa...

Fear by management - litet talesätt vi utrycker till och från på jobbet.

Anonym sa...

Haha, så "kan ni svara på min skoluppgift men jag säger inte det rätt ut" :p

Jag funderade på att posta min uppsats på det, men kom fram till att det är bättre att dra min version lite kort med några nyckelpunkter:
"Management i sig har utvecklats med människan medan management som koncept uppkom senare."
"Vad gäller management som koncept så finns det nästan lika många bilder av det som personer som uttalar sig."
Tips är att gräva lite i managements splittrade natur som teori, vetenskap eller verktyg för att få en köttig analys.
Gärna spåna lite om managements troliga utveckling.

Det vad detta som gav mig ett A :)
Ps.
Glöm inte att underbygga påståenden med egna källor om du använder dem
Ds.